Interaktivt

Interaktivt om flygplansletande från New York Times

I takt med att letandet efter MH370 går in i en ny fas förändras också nyhetsgrafiken. Här finns ett smakfullt, interaktivt och tjusigt exempel från New York Times som förklarar sökinsatsen just nu. Jag gillar verkligen att grafiken går att överblicka redan från början och därför känns mindre linjär.

 Skärmavbild från New York times grafik  What’s Next in the Search for Flight 370

Skärmavbild från New York times grafik What’s Next in the Search for Flight 370

Nyhetsgrafik om försvunnet flygplan

2
Still Flying After Seven Hours
by newsillustrator.
Explore more infographics like this one on the web's largest information design community - Visually.

Eftersom att det försvunna planet MH370 har skapat stora rubriker under den gångna veckan har det även skapats mycket nyhetsgrafik som relaterar till planets försvinnande. Då jag själv just har varit på semester har jag försökt att inte titta så mycket på nyhetsbevakningen. Man vill ju våga gå på planet hem. Nu har jag i alla fall börjat sätta mig in i vad som gjorts och jag har hittat mycket bra och mycket dålig grafik. Den jag gillar bäst av de jag har läst ser ni på bilden här ovan och kommer från Washington Post.

Vid stora nyhetshändelser som denna har man chans att jämföra kraften hos olika nyhetsgrafik och få en känsla för vad som funkar bäst för att förstärka läsupplevelsen. Personligen drar jag slutsatsen att en rik, statisk nyhetsgrafik är väldigt kraftfull och att interaktiv grafik tråkar ut betydligt snabbare. Animationer kan lätt kännas överflödiga även då de görs smakfullt som i denna grafik hos the guardian. Trots att grafiken är snygg och informativ i det exemplet får jag känslan av att animationerna påkallar uppmärksamhet till mindre viktiga delar av grafiken och distraherar när jag läser. En interaktiv variant som jag gillar ännu mindre och helt tappar tålamodet av kommer från Washington Post. Även den är innehållsmässigt intressant men jag uppskattar inte att bli inlåst i det linjära formatet där man måste läsa grafiken från början till slut. En styrka hos nyhetsgrafik som jag tycker man ska ta tillvara på är dess förmåga att låta läsaren fördjupa sig där man själv vill och skapa en läsordning efter vad som intresserar mest. 

Eftersom jag nu har argumenterat för statisk nyhetsgrafik så tänkte jag förutom grafiken på bilden rekommendera en från South China Morning Post. Den är både snabbläst, informativ och har en uppdelning i grafiken som gör att man fritt kan sätta sig in i olika fakta relaterat till händelsen oavsett dess placering på sidan.

Till sist tänkte jag länka till en liten men bra grafik från DN här och en från Sveriges Radio här. Det är ju lätt att glömma att vi har en hel del  bra nyhetsgrafiker här i Sverige och bara kika på vad som görs hos jättetidningarna utomlands.

Grafik om kärnkraft

Sveriges radio gjorde en serie program under namnet Atomnotan tidigare under året. Jag tyckte att programserien var intressant och hittade för någon vecka sedan denna interaktiva grafik som är ett bra komplement till radioprogrammen.

Grafiken låter användaren/läsaren utforska kärnkraftverkens byggår genom stapeldiagram och en interaktiv karta. På kartan kan man också se var Europas äldsta reaktorer finns, där hittar vi bland annat Oscarshamn-2.

 Screenshot på interaktiv karta hos Sveriges Radio

Screenshot på interaktiv karta hos Sveriges Radio

SVT Pejl gör grafik om alkoholtester

Ofta är informationsgrafik vacker och intressant, ibland är den jätteviktig och riktigt imponerande. Den senare varianten hittar jag inte så många gånger per år men idag sitter jag och använder den interaktiva grafen Då gör polisen sina alkoholtester från SVT Pejl och är riktigt berörd över hur bra det är. 

I visualiseringen väljer man först länet man vill titta närmare på och sedan ritas grafen upp och visar när under dygnet som polisen har genomfört sina alkoholtester och när olyckor i trafiken har skett. Tillsammans med en artikel om ämnet och en interaktiv karta över allvarliga olyckor i Sverige målas en mörk bild upp av en poliskår som inte lägger tillräcklig energi på att förhindra alkoholrelaterade trafikolyckor. 

Jag tycker att den här visualiseringen är ett riktigt bra exempel på när interaktivitet och grafik förstärker läsupplevelsen och gör en nyhet mer personligt relevant för läsaren. För den som är intresserad av att veta mer om hur visualiseringen gjordes kan man läsa Pejlbloggen.

 Screenshot från grafen som visar när på dygnet alkoholtester och alkoholrelaterade olyckor sker

Screenshot från grafen som visar när på dygnet alkoholtester och alkoholrelaterade olyckor sker

Interaktiv grafik om miljöbovar

Interaktiv grafik från the Guardian visar vilka 90 företag som ligger bakom de största industriella koldioxidutsläppen i världen. När man utforskar grafiken får man också möjlighet att twittra siffror direkt från tjänsten. 

Här hittar du den interaktiva grafiken och här hittar du artikeln som hör till.

 Grafik som svarar på frågan:  Which companies caused global warming?

Grafik som svarar på frågan: Which companies caused global warming?

Twittercensus 2013

För ungefär ett år sedan hade jag möjlighet att lyssna på en bra föreläsning av Hampus Brynolf från Intellecta Corporate om hans arbete med Twittercensus. För den som inte är bekant med Twittercensus så är det en kartläggning över svenska twittrare som visar twitters utbredning, relationen mellan användare och vad de skriver om. Kartläggningen har resulterat i en interaktiv visualisering där man exempelvis kan klicka runt för att titta på sig själv i den stora kartan av användare, eller bara få en överblick över hur twitteranvändare i Sverige hänger ihop.

Förutom att den interaktiva tjänsten är häftig så rekommenderar jag den som är intresserad av visualisering generellt att kika på videon där Hampus presenterar sitt arbete med Twittercensus. Han redogör både för processen och de metoden han har använt på ett intressant och transparent sätt. 

En annan tanke jag slås av när jag kikar på den här tjänsten är hur ovanligt det är att hitta omfattande visualiseringar (riktade till privatpersoner) från andra aktörer än nyhetstidningar. Nog för att tidningarna gör ett utmärkt jobb, men visst vore det kul med ännu mer och från fler håll?

 En screenshot från interaktiva  Twittercensus

En screenshot från interaktiva Twittercensus

 Mitt bland alla gröna bollar finns jag, Infografiska.

Mitt bland alla gröna bollar finns jag, Infografiska.