Twittercensus 2013

För ungefär ett år sedan hade jag möjlighet att lyssna på en bra föreläsning av Hampus Brynolf från Intellecta Corporate om hans arbete med Twittercensus. För den som inte är bekant med Twittercensus så är det en kartläggning över svenska twittrare som visar twitters utbredning, relationen mellan användare och vad de skriver om. Kartläggningen har resulterat i en interaktiv visualisering där man exempelvis kan klicka runt för att titta på sig själv i den stora kartan av användare, eller bara få en överblick över hur twitteranvändare i Sverige hänger ihop.

Förutom att den interaktiva tjänsten är häftig så rekommenderar jag den som är intresserad av visualisering generellt att kika på videon där Hampus presenterar sitt arbete med Twittercensus. Han redogör både för processen och de metoden han har använt på ett intressant och transparent sätt. 

En annan tanke jag slås av när jag kikar på den här tjänsten är hur ovanligt det är att hitta omfattande visualiseringar (riktade till privatpersoner) från andra aktörer än nyhetstidningar. Nog för att tidningarna gör ett utmärkt jobb, men visst vore det kul med ännu mer och från fler håll?

 En screenshot från interaktiva  Twittercensus

En screenshot från interaktiva Twittercensus

 Mitt bland alla gröna bollar finns jag, Infografiska.

Mitt bland alla gröna bollar finns jag, Infografiska.